Het filmfestival met ontbijt 2024 heeft dit jaar een motto, namelijk EEN BLIK OP DE WERELD. Met filmkijken verbreed je de blik op jezelf, je nabije omgeving en op de wereld. Films kijken laat ons namelijk vanuit andere perspectieven naar het leven kijken en kan ervoor zorgen dat we de wereld op een andere manier gaan zien. Vandaar dat er dit jaar films gekozen zijn uit (bijna) elk continent van de wereld.
Reserveren voor het ontbijtfestival? Wees er snel bij, want het festival is in het verleden een druk bezocht event.
Theather de Lievekamp, Rabozaal
In The Blue Caftan toont regisseur Maryam Touzani dat liefde verschillende vormen kan aannemen. De fenomenale acteerprestaties van Saleh Bakri en de Belgische Lubna Azabal zorgen samen met de prachtige cinematografie voor een aangrijpende, warme en universele
film. Halim (Saleh Bakri) heeft samen met zijn vrouw Mina (Lubna Azabal) een traditionele kaftanwinkel in de medina van Salé, Marokko. Zijn authentieke handwerk levert schitterende kaftans op. Hun hele huwelijk lang leven ze al met een geheim, maar desondanks heeft het
echtpaar een enorme genegenheid voor elkaar. Mina’s ziekte en de komst van Youssef, een nieuwe leerling die het vak wil leren, zorgen ervoor dat dit fragiele evenwicht onder druk komt te staan. Verenigd in hun liefde, helpen ze elkaar om hun angsten onder ogen te zien.
The Blue Caftan is geselecteerd voor het IFFR 2023.
Zaal 4 & 5, Kinepolis
In de hoopgevende Franse film Je verrai toujours vos visages snijdt Jeanne Herry opnieuw een belangrijk sociaal thema aan. De film laat zien hoe we als mensen samen de wereld een stukje beter kunnen maken. Het herstelrecht biedt zowel daders als slachtoffers de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan in een veilige omgeving. Nassim, Issa en Thomas zijn veroordeeld voor diefstal met geweld. Grégoire, Nawelle en Sabine zijn slachtoffers van soortgelijke misdrijven. Onder begeleiding van hulpverleners Paul en Judith komt de groep bijeen om te praten over hun ervaringen. Tussen woede en hoop, en stiltes en woorden krijgen deze mensen een gezicht. Als wantrouwen langzaam overgaat in genegenheid, blijkt hoe belangrijk het is om te
blijven praten. De film was een hit in Frankrijk en brengt een Franse sterrencast bijeen, met sterke rollen.
Zaal 1, Kinepolis
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde,
als hij haar opzoekt in New York. In haar debuutfilm onderzoekt toneelschrijver Celine Song noties van het lot, de liefde en de dunne scheidslijn tussen het leven dat we leiden en hoe het leven had kunnen zijn. ‘Past Lives’ werd daarmee de grote verrassing van de filmfestivals van Berlijn en Sundance eerder dit jaar.
Zaal 2, Kinepolis
Utama opent met het verbluffend mooie beeld van een oudere man die naar de zon loopt die goudkleurig boven de bergen oprijst. Dit is Virginio, wiens verweerde gezicht zo gebarsten is als de aarde onder zijn voeten. Virginio brengt zijn dagen door met het zwerven over de verschroeide hoogvlakte van het Andesgebergte in Bolivia, terwijl hij zijn kudde pluizige lama’s laat grazen. Hij en zijn vrouw Sisa leven zonder stromend water en zonder stroom. Het is Sisa’s taak om water te halen, terwijl Virginio de lama’s laat grazen. Het probleem is echter dat er geen regen meer in de regio valt en de sneeuw zich niet meer op bergtoppen laat zien. De dorpsbron is inmiddels opgedroogd. ‘De tijd is moe geworden’, zegt een vriend tegen Virginio om de droogte te verklaren. Maar de waarheid is dat klimaatverandering het leven ondraaglijk maakt – niet dat er ooit over de opwarming van de aarde wordt gesproken.
Zaal 3, Kinepolis
Met geldige visa reizen Diego, een Venezolaanse stedenbouwkundige, en Elena, een danseres uit Barcelona, van Spanje naar de Verenigde Staten om samen een nieuw leven te beginnen. In het ‘land van de onbegrensde mogelijkheden’ willen ze hun geluk beproeven en hun carrière een nieuwe boost geven. Maar bij aankomst op het vliegveld in New York worden ze direct meegenomen voor verhoor. Vol ongeloof en verwarring belandt het koppel in een beklemmend inspectieproces waardoor niet alleen hun toekomst, maar ook hun onderlinge band op het spel komt te staan. Upon Entry is een spannende psychologische thriller die zowel een licht schijnt op universele luchthavenangsten als een kritische blik werpt op huidige immigratiesystemen. De film van de Venezolaanse regisseurs Alejandro Rojas en Juan Sebastian Vásquez maakte een ronde langs vele internationale filmfestivals en werd meerdere malen bekroond.